22 - Track 22
تورج زاهدی
0:00
خانه / آهنگ ها / موسیقی فیلم / تورج زاهدی ، فریدون شهبازیان / آلبوم تورج زاهدی شیر سنگی
تورج زاهدی
0:00
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
تورج زاهدی
آلبوم تورج زاهدی شیر سنگی
آلبوم تورج زاهدی شیر سنگی
Tooraj Zahedi Shir Sangi
سال انتشار آلبوم ۱۳۶۵ می باشد
تاریخ ثبت: 1370/1/22
نویسنده: mifa admin
تولد: ۱۳۳۷ خورشیدی، در شهر هفتکل، استان خوزستان. زمینه کاری: موسیقی — آهنگسازی، خوانندگی، نوازندگی تار/سهتار، نقد موسیقی و فیلم، نویسندگی، هنرهای بصری و پژوهش. 🎼 مسیر هنری و فعالیتها زاهدی با تحصیلات در موسیقی نزد اساتیدی چون مرتضی حنانه و در جمع هنرمندان کانون فرهنگی چاووش (با مدیریت محمدرضا لطفی) آموزش دید؛ تار و سهتار نوازندگی کرد. بعد از انقلاب، او از پیشگامان نقد موسیقی و نقد موسیقی فیلم در ایران شد. آلبومها و آثار مهمی دارد؛ برای مثال: آلبومهایی همچون «عاشقانه»، «بخت بیدار»، و «از عالم غیب» — که خود آهنگساز و خوانندهشان بوده است. اجرا نیز داشته: مثلاً در سال ۱۳۶۸ با رهبری و خوانندگی در گروه موسیقی «معراج» کنسرتی در تالار وحدت تهران برگزار کرد. ✍️ فعالیت ادبی، پژوهشی و دیگر جنبهها زاهدی فقط موسیقی نبود؛ او نویسنده و منتقد بود، در مطبوعات پیش از انقلاب و بعد از آن قلم میزد. در حوزه تئوری موسیقی و فلسفه هنر هم فعال بود؛ نوشتههایی درباره معنویت موسیقی و نقد آثار هنری دارد. به گفته خودش، «هنرمند چندرسانهای» است — یعنی در زمینههایی فراتر از موسیقی هم کار کرده است: از نقد و اندیشه تا نقاشی. 🧠 اهمیت او در موسیقی و فرهنگ ایران زاهدی جزو معدود کسانی است که تلاش کرده موسیقی ایرانی — بهخصوص موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی — را با نگاه فلسفی و معنوی نگاه کند؛ یعنی نه فقط «ساز و صدا» بلکه «حکمت و معنا» در موسیقی. نقد و تحلیل موسیقی و فیلم از دیدگاه او، کمک کرد تا عرصه موسیقی معاصر و موسیقی متن فیلم در ایران شکل بگیرد. ترکیب چند شاخه هنر — موسیقی، نویسندگی، پژوهش — در کار او، باعث شد متفاوت باشد؛ یعنی کسی که فقط نوازنده یا فقط آهنگساز نبوده، بلکه فراتر از آن ایستاده. ✅ جمعبندی تورج زاهدی نمونه کمیاب هنرمندی است که سعی کرده بین سنت و مدرنیته، هنر و اندیشه، موسیقی و فلسفه، حد وسطی پیدا کند. کارش لزوماً همیشه در اوج نبود — سیستم فرهنگی و اجتماعی ایران هم خیلی وقتها دوست نداشت چنین ترکیبی ببینید — اما اگر امروز موسیقی و نقد موسیقی در ایران شاخ و برگ دارد، بخشی از آن مدیون تلاشهایی است که او و امثال او کردند
فریدون شهبازیان (زاده ۱۳۱۸ در تهران – درگذشته ۱۳۹۹) یکی از مهمترین آهنگسازان، رهبران ارکستر و نوازندگان موسیقی ایرانی و تلفیقی بود. او با سبک منحصر به فرد خود در تلفیق موسیقی سنتی ایرانی با ارکستراسیون مدرن، تاثیر عمیقی بر موسیقی کشور گذاشت. تحصیلات و آغاز فعالیت شهبازیان موسیقی را از کودکی آغاز کرد و در زمینه نوازندگی ویولن و کمانچه تخصص یافت. او در سالهای جوانی به صورت حرفهای به آهنگسازی و تنظیم آثار موسیقی ایرانی پرداخت و به سرعت به یکی از نامهای شاخص موسیقی کلاسیک و تلفیقی ایران تبدیل شد. آثار برجسته آهنگسازی و تنظیم آلبوم «سروش آسمانی» با صدای علی تجویدی همکاری با خوانندگان نامدار مانند محمدرضا شجریان و دیگر اساتید موسیقی ایرانی تولید موسیقی فیلمهای سینمایی و مستند با سبک منحصر به فرد سبک و ویژگیها سبک فریدون شهبازیان ترکیبی از موسیقی سنتی ایرانی با ارکستراسیون مدرن و تکنیکهای موسیقی غربی بود. او با نگاه نوآورانه خود، حس و حال سنتی موسیقی ایرانی را در قالبهای ارکسترال و تلفیقی بازآفرینی میکرد. جایگاه در موسیقی ایران شهبازیان به عنوان یک پیشگام در موسیقی تلفیقی ایران شناخته میشود و آثارش همچنان الهامبخش نسلهای بعدی آهنگسازان و نوازندگان ایرانی است
[[ comment.description ]]
[[ reply.description ]]