06 - The Echo of Sepanta
بهنام سامانی
0:00
خانه / آهنگ ها / بی کلام ، سنتی / بهنام سامانی / آلبوم بهنام سامانی و رضا سامامی نای کوبان
آلبوم بهنام سامانی و رضا سامامی نای کوبان
آلبوم بهنام سامانی و رضا سامامی نای کوبان
Behnam Samani - Naay Kooban
تاریخ ثبت: 1395/3/17
نویسنده: میفا موزیک
نام کامل: بهنام ولیخانی سامانی تاریخ تولد: ۱۰ خرداد ۱۳۴۶ زادگاه: سامان، استان چهارمحال و بختیاری، ایران محل زندگی: کلن، آلمان پیشینه و تحصیلات موسیقایی بهنام سامانی از کودکی علاقهمند به موسیقی بود و از سن سیزده سالگی آموزش تمبک را آغاز کرد زیر نظر استاد جمشید محبی. در ادامه، نزد اساتیدی چون فرامرز پایور، هوشنگ ظریف و رحمتالله بدیعی آموزش دید تا مهارت خود را در موسیقی اصیل ایرانی گسترش دهد. فعالیتهای حرفهای از سالهای اولیهی کاری، بهنام سامانی در اروپا فعالیتهایی داشت، کنسرتهایی با حضور اساتید بزرگ موسیقی ایرانی برگزار کرد. او یکی از اعضای گروه دستان است و از حدود سال ۱۹۹۹ میلادی عضو این گروه شده و در کنسرتها و جشنوارههای معتبر بینالمللی با این گروه فعال بوده است. علاوه بر دستان، گروههای دیگر همچون ضربانگ و گروه سامانی را تأسیس کرده است؛ آلبومها و اجراهای متعددی با این گروهها در کارنامه دارد. سازها و نوآوریها سازهای تخصصی او شامل تنبک، دف، دایره، کوزه و دیگر سازهای کوبهای هستند. یکی از نوآوریهای او طراحی سازی به نام اودو-ضربانگ است: با همکاری یک شرکت آلمانی به نام „شلاک ورگ“، که کوزه با اضافه کردن یک قطعه پوست و ایجاد سوراخ اضافی در بدنه ترکیب شده است. او این ساز را در اجراهای گروه دستان و در همکاریهایی مثل با پریسا نیز به کار برد. کنسرتها و فعالیت بینالمللی به گزارش منابع، برخی از جشنوارهها و اجراهای بینالمللی سامانی عبارتاند از: جشنواره موسیقی ۲۰۰۱ در سائوپائولو جشنواره موسیقی ایرانی ۲۰۰۱ در مونیخ جشنواره موسیقی ایرانی ۲۰۰۰ در سوئد و ایتالیا جشنواره ریتم استیک در لندن در سالهای مختلف اجرا در رسانههای رادیویی و تلویزیونی، ضبط آثار گوناگون، و تدریس موسیقی در شهرهای مختلف اروپا نیز از دیگر فعالیتهای او است. آثار برجسته چند نمونه از آثار مهم بهنام سامانی عبارتاند از: مجموعه «ضربانگ» (ضربانگ ۱ تا ضربانگ ۵) آلبومهای «سامانی» ۱ و ۲ دونوازی دف با رضا سامانی و همکاری با حمید متبسم در اثر «ضرب تار» نوازندگی در تمام آثار گروه دستان از حدود سال ۲۰۰۰ میلادی سبک و اهمیت سبک موسیقی او بیشتر بر پایهی موسیقی اصیل ایرانی است، با تاکید بر ریتم و ضربآهنگهای سازهای کوبهای. نوآوری در ابزار و سازها (مثل اودو-ضربانگ) و ترکیب تجربه سنتی با اجراهای بینالمللی نشاندهنده روندی است که به گسترش موسیقی کوبهای ایرانی کمک کرده است.
[[ comment.description ]]
[[ reply.description ]]